Ni ara ni mai: NO a l’ampliació!

Des que el passat 2 d’agost el govern de l’Estat i el de la Generalitat van arribar a un acord per ampliar l’aeroport del Prat sota els auspicis d’AENA, la ciutadania ha format un clam unànim: no a l’ampliació de l’aeroport. Davant qui aposta per seguir degradant i venent el nostre territori, davant qui creu que la única manera de progrés possible són els projectes faraònics que ens precaritzen la vida, diem no a l’ampliació de l’aeroport.

Això ha permès que, a pocs dies de les reivindicacions massives, els dos governs hagin hagut de posposar una decisió sense sentit, que no respon a les necessitats de ningú excepte de les elits. Per això, diem: no l’hem acceptat ara ni l’acceptarem mai!

Contra un projecte depredador, contrari a la vida

L’ampliació de l’aeroport del Prat  proposada consisteix principalment en l’ampliació de la tercera pista i una nova terminal de passatgers. Aquest macroprojecte hipoteca la nostra societat, i els municipis del Baix Llobregatens particular, perquè ens condemna a continuar amb un model econòmic i social caduc: suposa destruir per complet la llacuna de la Ricarda, un espai d’alta importància ecològica protegit al més alt nivell per la Comissió Europea i sense el qual el Delta del Llobregat perdria bona part de la seva diversitat. Destruir-la suposaria condemnar definitivament un territori que ja està degradat ecològicament després d’anys de polítiques d’habitatge i d’infraestructures sense límits.

No només això: l’ampliació de l’aeroport implicaria, també, la renúncia explícita per part dels governs i d’AENA de tots els compromisos ambientals adquirits des del 2015. Amb l’augment de l’activitat aeroportuària, es preveu que les emissions de gasos d’efecte hivernacle augmentin un 33%. Aquestes xifres són totalment contràries als compromisos de reduccions d’emissions del Pacte de París i completament inacceptables en un context de crisi climàtica.

Però, de fet, l’ampliació de l’aeroport va molt més enllà: posa en risc la pròpia vida de les habitants de l’àrea metropolitana, ja que supedita el desenvolupament dels nostres projectes vitals a un model econòmic que aspira a créixer a costa del territori del què depèn. Les nostres ciutats, com Barcelona, són preses d’un turisme massiu que s’intensificarà si s’amplia l’aeroport: suposarà l’arribada de fins a 10 milions de turistes més anualment. Les veïnes metropolitanes seguim havent de viure, estudiar i treballar en unes ciutats que ens expulsen a les seves perifèries.

Infraestructures que posin la vida al centre

El projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat s’ha aturat de moment, però nosaltres no callarem. És el moment d’entomar el tema clau: quin model econòmic i productiu volem per a Catalunya. 

En un context de crisi climàtica i social, ens neguem a pensar que les úniques solucions passen per seguir precaritzant les nostres vides beneficiant a uns pocs. Apostem per un model públic d’infraestructures que vertebrin el territori, al servei de les persones i del planeta. En aquest sentit, és urgent invertir en la millora de la xarxa ferroviària del nostre país i crear nous trens nocturns que ens connectin amb la resta d’Europa, reduint així els vols de curta distància. Fer-ho és urgent i possible: segons dades d’AENA del 2019, un 54,4% dels passatgers de l’aeroport podrien disposar d’alternativa ferroviària. Exigim als governs de l’Estat i de Catalunya el seu compromís real amb la transició ecològica, que es prenguin seriosament la crisi climàtica i plantegin mesures i plans d’actuació de forma urgent. Ens hi va la vida. 

Fins quan més podran seguir els nostres governs negant les mesures necessàries per fer front a la crisi ecosocial que vivim?

Per saber més sobre que suposaria l’ampliació de l’aeroport clica aquí.