La ministra de Joventut i Infància crida a contrarestar “la llei de la selva” a un acte amb Joves Ecosocialistes i l’activista Carla Galeote
El passat dimarts 3 de febrer, el president d’Espanya Pedro Sánchez va anunciar a una cimera a Dubài que el govern de l’estat pretenia reforçar el control de les xarxes socials, amb una sèrie de mesures entre què destaca la prohibició de l’accés a aquestes als menors dels 16 anys. La primera reacció de la ministra espanyola de Joventut i Infància, Sira Rego (Izquierda Unida), es va donar a un acte el dimecres 4 a Barcelona organitzat per Comuns que comptava amb la participació de Candela López (Coordinadora Nacional de la formació), l’advocada i activista feminista Carla Galeote, i la Marina Rodríguez (Coordinadora Nacional de Joves Ecosocialistes).
Durant l’acte, Rego va esclarir que el seu ministeri no pretén estigmatitzar la població jove, sinó demanar responsabilitats a les grans plataformes digitals per garantir que tothom pugui gaudir dels seus drets també a l’entorn digital. Va assenyalar que aquests espais són actualment “profundament antidemocràtics”, atès que es regeixen per unes regles que han estat establertes pels “caudillos digitals” no en base a la llibertat individual, sinó a poder maximitzar els seus beneficis a costa del benestar mental i físic dels usuaris.
Tant ella com Carla Galeote van posar èmfasi en la falsa diferenciació entre els entorns físics i digitals. Les agressions a plataformes com Twitter (X), Instagram i TikTok tenen conseqüències directes en el dia a dia d’aquelles persones que les fan servir; especialment, pel que fa a les activistes joves progressistes. Per això, ambdues van cridar a exercir de manera efectiva les normes comunitàries que regeixen la vida pública també a l’espai digital, i a dirimir responsabilitats als seus dirigents.
Per la seva part, tant Candela López com Marina Rodríguez van reivindicar explorar plataformes alternatives a les predominants actualment, que estiguin construïdes amb la garantia dels drets i llibertats de les usuàries com a base. Alhora, van posar en valor l’exemple de diferents xarxes comunitàries i de barri, que suposen espais físics que permeten contrarestar la narrativa de la dreta reaccionària des de l’experiència cooperativa.
